Wednesday, April 29, 2009

KaHWiNKaN aNaK

Saat detik diri dh grad, ada keje tetap, dapat gaji...apa yang difikirkan?
Kalu bukan empunya diri pun, mak ayah la yang risau..takut anak gadisnya lambat kahwin. Si gadis pula katanya belum ada calon..kira orang baik la jugak..hehee
Tapi, pabila dicarikan calon, ada pulak yang menentang..camne ni?

Dalam Islam, sememangnya seseorang ayah@wali boleh kahwinkan anak perempuannya tanpa keizinan anaknya. Mungkin bagi si ayah, calon pilihannya adalah sesuai kerna tiada siapa yang inginkan anaknya kecundang dalam alam rumahtangga. Tapi, ada syarat gak la..ni lah kefahaman yang perlu ada pada ayah yang beriya2 nak cari calon suami untuk anaknya..
(adapted from www.faridrashidi.com )

Dari segi hukumnya wali mujbir (bapa,datuk) sememangnya berhak mengahwinkan anak dara itu tanpa meminta keizinannya. Berbeza dengan si janda tadi yang mana mereka tidak berhak mengahwinkan dengan lelaki tanpa keizinannya.

Sabda Rasulullah SAW : “Anak dara mengikut suruhan ayahnya”
(Riwayat Muslim)

Walaubagaimanapun terdapat beberapa syarat digariskan Ulama’ sekiranya wali mujbir ingin mengahwinkan anak daranya. Antaranya :-

  1. Tidak ada permusuhan ketara di antara wali dengan perempuan itu.
  2. Perkahwinan itu hendaklah sekufu antara kedua mempelai.
  3. Bakal suami hendaklah mampu membayar mas kahwin dan boleh menyegerakan bayaran mas kahwin.
  4. Bakal suami itu tidak sukar membayar mahar.
  5. Tidak mengahwinkan kepada lelaki yang boleh memberi mudharat kepada kehidupan anak dara itu kelak serta bukanlah lelaki itu yang sangat tua tidak berkemampuan.
  6. Menggunakan wang di dalam Negara tersebut.

Jika syarat itu sudah mencukupi maka tidak menjadi masalah sekiranya wali mujbir itu mahu menikahkan anak daranya kepada lelaki tersebut. Jadi anak dara itu hendaklah mengikuti kehendak walinya kerana wali lebih mengetahui perihal anaknya. Oleh kerana kasih dan sayangnya terhadap anaknya wali tadi sudah tentu mencari calon yang sesuai serta baik.

Hmmmm... Jom telusuri apa pula yang dimaksudkan dengan sekufu..

Apa itu sekufu?

Sekufu ialah persamaan di antara calon suami dan isteri daripada beberapa sudut:

1. Beragama dan baik. Maksudnya lelaki fasik tidak sekufu dengan perempuan solehah.

Dalam masalah ini, syara’ menganjurkan supaya mencari pasangan yang sekufu dari sudut beragama dan baik akhlak budi bicara.

“Bagaimana pula seseorang berkahwin kerana mahu berdakwah dan mendidik pasangannya?”

Sekiranya seorang lelaki yang kuat agama, alim dan tsiqah perilakunya mahu menjadikan seorang perempuan yang cetek agama bertujuan untuk mendidik. Ianya tidak menjadi kesalahan besar. Alhamdulillah jikalau itu matlamat dan niatnya.

Tetapi seandainya perempuan yang baik dan beriman mahu berkahwin dengan lelaki fasik atas dasar kerana mahu mendidik lelaki itu. Adalah tidak digalakkan.

“Kenapa?”
“Bukankah lelaki itu pemimpin wanita? Wanita itu sifatnya lemah lembut? Cuba lihat sejauh mana seorang perempuan mampu mengubah seorang lelaki dengan sifat keegoannya yang tinggi? Mampukah?…”
“Saya bimbang perempuan yang solehah pada asalnya, solat menjadi tiang hidupnya, puasa menjadi makanan jiwanya, Quran menjadi penawar hatinya, hijab menjadi pakaiannya akan lenyap, terhakis lalu tenggelam ditengah-tengah perilaku si suami fasik..”

Saya kurang setuju dan syara’ juga mengambil kira hal ini.

Imam Ghazali pernah membicarakan mengenai faedah bernikah antaranya ialah petunjuk dan satu pengislahan jalan beragama.

Sekiranya berkahwin dengan seorang lelaki fasik menambahkan kefasikan, bagaimana mahu mendapat petunjuk melalui agama Islam dan beroleh barakah?

Sabda Baginda Rasulullah SAW:

Daripada Abi Hatim Al-Muzanni katanya, telah bersabda Rasulullah SAW: “Apabila datang akan sekalian kamu orang yang kamu sukai agamanya dan perangainya maka nikahkanlah olehmu akan dia jika tidak lakukan nescaya jadi fitnah dibumi dan kebinasaan,” kata mereka itu: “Ya Rasulullah dan jika ada padanya sekalipun?” Sabda Rasulullah SAW: “Apabila datang akan sekalian kamu orang yang kamu sekalian sukai agamanya dan perangainya maka nikahkan akan dia, tiga kali.”

2. Pekerjaan. Lelaki yang mempunyai kerja yang rendah seperti tukang sapu, tukang kebun, pencuci tandas tentulah tidak setaraf dengan anak perempuan Mufti, lelaki alim, Qadi dan tokoh korporat.

“Kalau begitu, nampak seperti wujud kasta dan darjat keturunan?”

Perlu difahami, bukanlah sekufu itu mahu membezakan darjat dan keturunan seseorang sehingga menganggap pekerjaan sedemikan rupa sebagai suatu pekerjaan yang hina dina. Akan tetapi sekufu adalah bertujuan memberi kelebihan dan kebebasan pihak wanita dan wali untuk memilih bakal menantunya.

Sudah tentu wali mahu melihat pilihan jodoh anak perempuannya adalah yang terbaik.

3. Tidak mempunyai kecacatan yang boleh menyebabkan berlakunya fasakh dalam perkahwinan.

Contoh lelaki yang mempunyai penyakit Aids HIV, gila, sakit kusta atau sopak sudah tentu tidak sama ataupun setaraf dengan perempuan yang sihat.

Selain mendapat malu, dibimbangi juga akan berlaku kemudharatan kepada wanita bilamana berkahwin dengan lelaki berpenyakit sebegitu.

Adakah sekufu antara syarat wajib?

Tidak, cuma dalam masalah sekufu ianya merupakan hak seorang perempuan dan hak walinya.

Sekufu bukanlah antara syarat sah perkahwinan, ia hanya sebagai langkah mengelakkan wanita dan walinya menanggung malu ataupun berlaku kekeruhan rumah tangga kelak. Di antara tujuan sekufu ialah supaya pihak wanita tidak perlu mengubah kebiasaan hidup mereka.

Nabi Muhammad SAW meraikan hak sekufu sebagaimana sabda baginda dalam sebuah hadis bermaksud:

“Pilihlah bagi permata-permata kamu (anak-anak perempuan kamu) dan kahwinkanlah dengan yang sekufu dan kahwinkanlah mereka kepadanya.”

(Riwayat Hakim: 2/163)

Oleh kerana ianya bukan menjadi syarat sah perkahwinan, maka pihak wanita dan wali boleh saja menggugurkan syarat ini mengikut pandangan sendiri. Dengan kata lain, sekiranya wanita dan pihak wali meredhai lelaki yang bakal berkahwin tanpa melihat syarat sekufu maka nikahnya adalah sah.

Wallahhu a’lam.

Rujukan:
Muhadharat fi Fiqh As-Sadah As-Syafi’eyyah, Doktor Khalifah Abdul Basit Shahain, Kuliah Tahun 3, Universiti Al-Azhar, Tanta.
Fiqh Al-Manhaji, Oleh Dr.Mustofa Al-Khin, Dr.Mustofa Al-Bugho & Ali Asy-Syarbaji.
Bahrul Mazi Syarah Mukhtasor Sohih At-Turmuzi, Syeikh Muhammad Idris Abdul Rauf Al-Marbawi Al-Azhari.

4:10 PM, 9 April 2009,
Siberbay, Tanta.

www.faridrashidi.com

So...apapun yang berlaku, kalu kita redha atas ketentuanNya, insyaALLAH mendapat pertolonganNya..
Kenapa tiba2 je posting pasal sekufu ni?heheee...adalah tuuu.. Yelah, belajar pun xhabis lagi..exam final pun terkontangkanting lagi,ada hati nak kahwin.hehee.. Bak kata naqibah nana : 'Kita perlu setkan bila nak kahwin. Then bila dah tiba masanya, baru fikir tentangnya. ' InsyaALLAH jodoh kita tiba jua. Yang penting sekarang, belajar dulu.. Walaupun xda kaitan dengan empunya diri, tapi tetiba rasa terpanggil nak cakap hal ni. Biarlah masjid yang dibina itu kekal untuk selamanya dan didasari dengan amalan tuntutanNYA seterusnya bawa manfaat untuk ummah generasi mendatang..

~istikharah banyak2 sebelum buat keputusan..=)

0 comments: